onsdag 1 februari 2012

Whiskey in the jar

Drink, that's all you can.

Klockan är tjugo i två och det är nästan 8 minusgrader ute.
Jag har precis promenerat hem från min fina vän Saga. Jag har sagt hejdå.
Saga och Fanny, två av mina bästa vänner, åker nämligen till Australien imorgon. De ska vara borta en månad.
Och visst, vi har inte alls träffats så mycket som man trodde efter studenten. Men det jobbiga som kommer ske nu är ju att vi inte kommer ses alls. På en hel månad. Dra iväg ett kul sms är dyrt för dem och man kan inte bara slå en pling.
Känner att mina vänner aldrig får flytta utomlands!

Vi hade en fin 'avskeds'kväll. Rotsaker med tomater och squasch i ugnen. Bearnaisesås. Färdigmarinerad, stekt fläskytterfilé. Mjölk. Grönt te med honung. Apelsinkladdkaka med vaniljglass, som jag när jag gick hem kom på, smakade som Hemglass apelsin-sandwich-glassar.

Pojkarna Rasmus och Kristoffer att i vardagsrummet, skrålandes, sjöng och spelade gamla Ebba Grön låtar. Vi kom på olika låttitlar och bandnamn vid middagsbordet.

Sigismund lekte och förde med sig kattungeglädjen. Hon luktade och gosade och lekte.

Vi skrattade. Sa konstiga saker. Myste. Umgicks. Lärde känna andra saker. Luktade på rökelse. Diskuterade. Pratade. Åt.

Det var fint. Och jag ångrar verkligen hur mycket jag inte varit med dessa människor hela hösten. Jag har känt mig så otroligt ensam.
Men idag kände jag bara kärlek. Och jag kände mig lycklig.

Lycklig för att jag hela tiden omger mig av folk som får mig att må bra. Allt dåligt, alla dåliga människor är borta ur mitt liv. Jag har sorterat bort dem.

Jag har min Calle. Jag har så otroligt mycket fina vänner. Många av dem är en bit bort men inte försvunna. Jag har min familj.

Och jag älskar hur en sånhär kväll kan få mig att åter uppskatta den glädjen andra människor kan få en att känna.

Tack för detta, mina finisar! Ni är bäst.
Jag hade kunnat sitta kvar i flera timmar till. Påtår på teet och fikat. På myset.

Vi ses och hörs.

Nu ska jag somna med ett leende på läpparna för första gången på veckor känns det som.

Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar