måndag 19 november 2012

Förskolelärare?

Satt innan och tittade på utbildningar.
Jag och mamma pratade i veckan om att jag kanske skulle börja plugga.
Jag har varit arbetslös i princip hela tiden sedan jag slutade skolan. Jag trivs ganska bra med att vara "ledig", men jag vill tjäna pengar.
Jag söker inte jobb jätteseriöst men ändå några gånger i veckan.

Jag vill flytta hemifrån. Calle och jag vill flytta ihop. Men detta går definitivt inte om jag inte har ett jobb. Det är så mycket svårare att bygga en framtid tillsammans om man inte har något alls.

Jag har velat och tänkt i många år. Jag ville bli journalist, snickare, konstnär. Ja ni hör ju hur olika världar dessa är. Jag har även länge velat jobba i butik. Eller som psykolog. Jag vill åtminstone jobba tillsammans med människor. Jag vill jobba fysiskt och psykiskt. Inte bara vara trött i den ena delen av kroppen när jag kommer hem.

Jag började min "bana" på Handel administrationsprogrammet på Anders Ljungstedts gymnasium. Jag gick där ett och ett halvt år. Sen pallade jag inte längre. Jag hade idioter till klasskamrater och kände mig otroligt ensam. Jag valde att byta program.
Estetisk bild och form på samma skola. Trivdes som fisken i vattnet och jag tänkte att det i varje fall var roligt, och jag kunde ju plugga efteråt.

Den stora frågan när man ska sluta gymnasiet är ju just om man ska plugga eller jobba. Jag valde att jobba. Dock har ju inte det gått så bra. På arbetsförmedlingen är deras bästa tips att man ska söka "skitjobb" på McDonalds och sånt. Man gör det men inget händer. Man är på praktik i 3 månader och trivs och gör allt man ska men man får inte ens ett "nej, tyvärr vi är inte nöjda med ditt och datt..".

Alla gånger jag valt i mitt liv så har jag valt efter hur roligt det kommer vara. Jag vill bli skolkurator. Jobba med barn och göra något jag tycker om, lösa problem.
Jag vet inte vad man ska ha för att komma in.
Men jag tror att jag valt om.

Jag har inte bestämt mig och jag kan inte söka förrän nästa år. Men jag tror att jag ska utbilda mig till förskollärare. Det behövs så satans många, lönen är rätt bra och jag tror det kan vara kul.
Jag väljer alltså efter vart det finns jobb. Inte på det jag vill göra. Jag kanske kommer älska att jobba med barn. Jag träffar aldrig småliv och jag har aldrig jobbat med dem så det är dumt att inte chansa.

Barnomsorg kommer alltid behövas och allt det där ligger mig väldigt varm om hjärtat.
Vård och omsorg är det viktigaste för mig just nu och det känns som att man kan göra mer skillnad än man tror om man bara sätter igång och löser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar