onsdag 7 november 2012

middagstankar

Sitter och tänker på mat.
Det är typ det enda jag tänker på. Och min "tjocka" mage.
Idag ska mamma och jag äta något liknande denna: Zucchinipasta med skinka .
Smalrecept när det är som bäst.

Jag är ju en pastatjej. Älskar pasta och har alltid gjort. Gillar inte fullkornspasta så jag äter bara den vita.
Dock har jag nu börjat lära mig vikten av att äta smalmat. Jag behöver gå ner kalorimässigt och det bästa är att dra ner lite på alla dumheter.

Godis, chips, popcorn, jag måste dra ner på det. Jag dricker nästan bara sockerfri läsk nu. Bättre för tänderna och mindre kalorier. Bakelser och fikabröd ska också dras ner på. Vilket gör att jag tror att jag och min man ska baka i helgen. an kan ju baka något mumsigt fullkornsbröd med frön och frukt i så slipper man sockerfikabröd.
Jag äter knappt bröd men jag petar i mig förbaskat mycket mjölkprodukter. Mejerier ska man ju hålla sig undan också. Inte för fett i det läget, jag älskar mjölk liksom, men för huden. Tror man kan få finnar av det? Så därför dricker jag mer vatten.

I helgen blir det halloumi och antingen couscousröra eller saffransris. Vill ha stekt sparris till och andra grönsaker. Älskar kött men älskar köttfritt lika mycket. Halloumi är just nu min absoluta favorit, det är tyvärr lite dyrt, men det är så fruktansvärt gott så jag kan äta hur mycket som helst! Cravings.

Fick förresten för mig igår i mataffären att jag blev sugen på blodpudding. Jag åt det hemma hos underbara Saga när hon bodde i Skäggetorp. Men är det verkligen gott?
Vill äta det igen. Nyttigt, järn och proteiner of doom. Vill börja äta sånt. Typ lever med. Sjukt nyttigt. Men det är inte så förbaskat gott tyvärr. Blir ledsen när jag tänker på det. Men tanken på¨att bli proppmätt på nyttiga saker gör mig lycklig och glad.

Därför äter jag gröt till lunch när jag äter lunch. Köpte sockerfritt äppelmos i måndags som smakar himmelskt. Gillar frukt och bär som inte behöver sötas extra.
Det låter inte så gott men fan vad det mättar bra!

Har, i och med att jag läser så många mammabloggar, börjat tänka på vad man får för cravings när man blir gravid. Min mamma började helt plötsligt gilla oliver och syltlök när hon väntade mig. Med min bror drack hon cola och åt godis haha. Han borde vara tjockisen i familjen.
Mina cravings kanske blir just lever och blodpudding. Vem vet?

Kom på att mina inlägg handlar om vikt och mat rätt mycket. På ett tråkigt sätt kanske?
Och ni kanske tycker jag är en hycklare eftersom jag tycker folk är knäppa angående just vikt. Tidigare inlägg.
Men när jag ställer mig naken framför spegeln är det mycket jag inte gillar. Eller rättare sagt när jag ställer mig på vågen. Jag kämpade från 37 kilo innan sjuan upp till 45 som, trots att jag trivdes i det, fortfarande var för lite. Sen var jag helt plötsligt uppe på 50 kg och nu står jag mellan 53-54 kg. jag vill väga 50 kg. Föralltid.
Hur går man ner om man inte tränar?
Man svälter sig. Vet ni hur svårt det är när magen jämt vill ha något? Oavsett om jag nyss ätit eller inte.

Från och med nu tänker jag dricka vatten eller tugga tuggummi när jag blir hungrig. Bara frukost och middag.

Tack och hej!

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig, vissa dagar kan jag äta hur mycket som helst, mer än Dat. haha

    Blodpudding är typ det bästa jag vet, köpte det idag ;D
    Så de måste du lära dig att äta, mums. :D
    Ja juste, popcorn är väl inte så onyttigt? Det kan man nog lätt äta någon fredagskväll utan att få ångest efteråt.. tror jag.

    Egentligen, från någon annans perspektiv är du normalviktig, det är bara det att man är van att se sin kropp på ett annat sätt, och allt som ser annorlunda ut mot vad man själv tänker kan bli obehagligt.
    Minns när jag själv gick upp i vikt, trivdes inte alls i det eftersom att jag var så ovan^^

    hm jaa.. att svälta sig är ingen bra idé :( hitta på någon rolig träningsform!
    typ sätt ihop ett eget träningprogram, behöver inte vara så avancerat

    Det är väldigt roligt faktiskt^^

    nu vart de jävligt långt här, långa inlägg kräver långa svar :(


    SvaraRadera
  2. Jag svarade på din kommentar på min blogg, men tänkte att du kanske inte ser det där, så skriver här med ;)

    Ah jo, det är omöjligt att springa ute nu typ, men kör lite hemma själv? :)
    Nä Dat hatar blodpudding! haha, men jag brukar typ äta det som mellanmål när han äter flingor eller något :) Det är billigt, nyttigt och går supersnabbt att laga, perfekt för en student som älskar blodpudding :D haha..

    SvaraRadera