måndag 12 november 2012

Konstiga fobier

Har ni tänkt på hur lätt det är att skaffa sig en onödig fobi?
Hur lätt det är att den där ovanan man har blir något man måste göra.

Jag har inga fobier eller tvångstankar själv.
Jag bestämde mig någon gång för att jag inte ska ha det. Så sjukt onödigt, tar tid och mitt psyke lär inte klara av det egentligen.

När jag i mellanstadiet hade jag en kompis som alltid, efter att hon låst ytterdörren, ryckte i handtaget några gånger för att se att det var låst.
Först tyckte jag hon var knäpp, hon hade ju låst. Sedan började även jag med detta. Tillslut insåg jag hur jävla jobbigt och dumt det var att hålla på så, jag hade ju ändå låst dörren, så jag slutade.

På högstadiet upptäckte jag att jag hade en kompis som var sjukt rädd för att flyga. När hon skulle göra detta första gången så trodde hon att hon skulle dö. Än idag är hon såhär rädd. Varför? Det finns det inget svar på. Nu är hon i och för sig livrädd för fåglar och hon blev vegetarian när hon fick reda på att hon åt döda djur.
Men det är inte poängen. Hon har ingen anledning till att vara rädd för att flyga.

Första gången jag skulle flyga någonstans var när jag skulle till Skottland 2010. Jag trodde det skulle vara läskigt men det enda som hände var att det kittlade i min mage. Jag älskade hela känslan, både när vi lyfte och när vi landade. Luftgropar och allt sånt tycker jag är jätteroligt.
När vi flög till USA förra sommaren så hade vi med oss några som knappt kunde titta på ett flygplan utan att svimma. Varför reser man då?
Hur roligt kan det vara att bli illamående och svimma när man ska resa? Man ägnar ju resan åt att bäva inför hemresan hela tiden.

Min pojkväns systers fästman är också en av de där som håller på att dö varje gång han ska resa någonstans. Han är från Irland och bor i London. Han är arkitekt och reser därmed mycket i jobbet, men för honom blir det då tåg, bil, båt, buss istället för flyg. Han har inte varit i Sverige på länge just för detta. När de var här senast mådde han dåligt hela dagen innan de skulle åka och sedan visar det sig att det är snöstorm så de får inte åka när de ska. Han mådde ännu sämre då.

Folk är rädda för spindlar och vatten. Folk går omkring och tror att de ska bli rånade och våldtagna varje dag.

Jag kan säga att jag tycker det är lite läskigt att bada i Sverige. En gång sa jag på skämt att det är för att det finns haj i sjöarna här. Det stämmer inte, det finns haj i Östersjön. Men det jag inte tycker om är fiskarna i vattnet. Jag gillar heller inte att bada på "okända" platser. Jag har kompisar som dyker i utan att veta hur det ser ut på botten.
Jag är feg, men det är ingen fobi.
Jag gillar inte spindlar och kan skrika högt när jag ser dem, men det kan även hända att jag tar dem och slänger ut dem utan ett knip.

Allt detta då jag tycker det är fegt med fobier och tvångstankar.Hur kan man utsätta sitt psyke för såna dumheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar